Porucha autistického spektra
znamená narušení vývoje sociálních a komunikačních schopností dítěte. Přesný výskyt této poruchy se obtížně určuje; v literatuře se uvádí 3-6 případů na 1 000 živě narozených dětí (tedy zhuba 1 ze 150 až 300 dětí); celosvětový výskyt se odhaduje na 7,6 z 1000 osob (1 : 130). V anglické literatuře se tato porucha označuje zkratkou ASD (autism spectrum disorder), česky PAS. Je častější u chlapců a většinou se zachytí ve věku 2-4 let, kdy normálně dochází k rychlému vývoji jazyka a sociálních schopností.
Znaky poruch autistického spektra
Zhoršená sociální interakce
-
nevyhledává utěšení, nesdílí radost, nevytváří blízká přátelství
- preferuje izolované činnosti, nemá zájem ani schopnost interakce s vrstevníky (hra, emoce)
- vyhýbá se pohledu z očí do očí
- nedokáže sdílet pozornost na něco s jiným
- sociálně a emočně nevhodné chování
- neoceňuje myšlenky a city druhých
- nereaguje přiměřeně na sociální podněty
Porucha řeši a jazyka:
- opožděný vývoj, může být těžký
- omezené používání gest a obličejové mimiky
- formální pedantský jazyk, monotónní hlas
- zhoršené porozumění a příliš doslovná interpretce řeči
- opakuje otázky, opakuje instrukce, označuje sebe jako "ty"
- může mít i dobré vyjadřovací schopnosti
Obliba rituálních a opakujících se chování:
- sebe i ostatních, při narušení projevuje silné záchvaty vzteku
- neobvyklé stereotypní pohyby (mávání rukama, chůze po špičkách)
- konkrétní hra
- špatná představivost při hře a obecných aktivitách
- zvláštní zájmy a opakovné projevy
- omezený repertoár chování
Přidružené poruchy:
- potíže s učením a pozorností (asi 2/3)
- křeče (asi 1/4, často chybí až do adolescence)
- afektivní poruchy – úzkost, poruchy spánku
- mentální poruchy – porucha pozornosti s hyperaktivitou
V některých případech jsou přítomny je některé rysy a dítě může mít některé autistické rysy, ale ne celé spektrum.
Aspergerův syndrom označuje děti se sociálními poruchami autistického spektra, ale mírnější formou, s téměř normálním vývojem řeči. I tyto děti mohou mít výrazné potíže v sociální interakci, poruchu řeči a často intenzivní zájmy, které nesjou sdíleny s jinými a často bývají nešikovní.
Poruchy autistického spektra se diagnostikují posouzením určitých znaků podle amerického Diagnostického a statistického manuálu (DSM5) nebo Mezinárorní klasifikace nemocí. Podles DSM5 se už nepoužívají termíny Aspergerův syndrom a autistická porucha, ale pouze porucha autistického spektra.
Autismus se daignostikuje podle sledování chování a použitím standardizovaných testů. V České republice se k zachycení poruchy používá dotazník, který se dává rodičům k vyplnění u všech 18-měsíčních dětí. V zahraničí se používají např. Autism Diagnostic Interview, Autism Diagnostic Observation Schedule a Diagnostic Interview for Social and Communication Disorders.
Přesnou příčinu poruch autistického spektra zatím neznáme. Předpokládá se více příčin a minimálně u části nemocných dětí se uplatňují genetické vlivy. Mladší sourozenec dítěte s poruchou autistického spektra má riziko proti běžné populaci zvýšené dvanáctinásobně. Podle velké studie sledující 2 miliony dětí více generací v 5 zemích se vrozené genetické faktory uplatňují na riziku autismu 80%. Studie byla publikována v časopise JAMA Psychiatry a celá je k dispozici zde. Uplatňovat se mohou také vitamíny matky v prvním měsíci těhotenství; je možné, že kyselina listová riziko poruchy autistického spektra snižuje.
Poruchy autistického spektra ovlivňuje sociálně-komunikační schopnosti a schopnosti učení na celý život. Léčebné možnosti jsou zatím omezené. Úspěšné výsledky má tzv. behaviorální analýza - behaviorálně modifikační přístup, který pomáhá omezit ritualistické chování, pomáhá vývoji jazyka, sociálních schopností a hry a učí tyto schopnosti využívat. Tato léčebná metoda vyžaduje 25-30 hodin individuální terapie týdně a je proto drahá a časově velmi náročná. Pro dítě je potřeba najít vhodné vzdělávací zařízení. Některé školy používají behaviorální analýzu v rámci výuky (pozn.: ze zahraniční literatury, zda se využívá i u nás nevím).
Užitečné odkazy:
Asociace dětské a dorostové psychiatrie
https://www.spectrumnews.org/ (anglicky)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Dokumenty vlády ČR pro komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra jsou zde.
Poslední aktualizace 30. dubna 2022, Daniel Dražan